Kemajuan Korea Selatan dan kaitanya dengan Malaysia

Sejarah telah membuktikan...korea pada tahun 1965 sama mundur seperti Malaysia...tetapi sesuatu yang mereka lihat di Malaysia telah menjadi inspirasi orang Korea untuk berubah.

kuala lumpur 1965



Seoul 1965


>Pada tahun 1965,Presiden Korea Selatan,Park Chong Hee telah datang ke Malaysia berjumpa dengan Allahyarham Tun Abdul Razak (ayahanda kepada PM Malaysia sekarang DS Mohd Najib Tun Abd Razak).Waktu itu Tun Abd Razak menjadi menteri Pembangunan Negara dan Luar Bandar,Presiden Park Chong Hee pergi ke bilik gerakan kementerian.

>Di papan taklimat yang pertama di bilik gerakan ada ayat Al-Quran yang bermaksud "Allah tidak akan merubah nasib sesuatu kaum,sehingga kaum itu sendiri merubah nasib mereka" (13:11)

> Park Chong Hee meminta pada Tun Abd Razak dua orang pegawai kerajaan untuk meniru Rancangan Luar Bandar Malaysia.RANCANGAN BUKU HIJAU.

> Park Chong Hee balik ke Korea,dua pegawai kanan Malaysia pergi ke Korea,orang MELAYU beri kursus pada orang Korea,sikit punya hebat orang Melayu.

> Setelah 20 tahun kemudian selepas dari tarikh tersebut,kita lihat Korea maju dan mencapai kejayaan.

> Waktu Presiden Park Chong Hee melancarkan program SAMUAL UNDUNG,program gerakan tempatan di Korea,dalam ucapan sulungnya beliau berkata "The Religion of Muhammad has commanded that God shall not change the fate of man until they change themselves".

> Korea dulu pun belajar dari orang Melayu yang beragama Islam.Sebab sepotong ayat Al-Quran yang terpampang di bilik gerakan kementerian Pembangunan Luar Bandar pimpinan Tun Abd Razak ketika itu.

> Presiden Park Chong Hee faham tentang maksud sebenar satu ayat itu saja.....Korea jadi maju! 

> Malangnya orang Melayu baca Al-Quran tentang ayat tersebut sampai berbuih mulut tapi kerja tak jadi juga....tak maju sangat pun walaupun dah setengah abad....tak habis berpolitik sana-sini,habuk pun tarak!!!!!

> Sifat yang menjadi pegangan orang Korea adalah....BERANI,SANGGUP BERKORBAN,BEKERJA KUAT dan AMANAH.

No comments:

Post a Comment