Kisah seorang pemajak kereta




Aku dulu start pajak sebiji kereta dekat satu company. Agreement disign. Saman sekiranya ada akan dibayar. Servis kereta akan dibuat mengikut persetujuan bersama.

Maka aku dibayar RM 1400 utk sebiji kereta sebulan. Bulan pertama, ok. Bulan kedua ok,
Aku pun pajak dua biji kereta sekali gus.
masuk bulan ketiga: tak ok... apesal: kereta problem, banyak masalah, kena towing. Macam2 ragam jugak la...

Pas tu kereta hilang pulak. Gi repot, insurance cover, kena ada cable dgn insurance company sebab nama kita.

Accident plak, remuk depan, kowtim dgn adjuster, workshop panel, memang boleh claim, nasib baik.

Lepas tu ada lagi, penjenayah ditangkap dan bawak kereta sewa aku, alamak, kena gi repot, ni kat PD lak, pasai kereta jadi kes polis, kena ngadap polis lagi, lepas tu syarat kereta tak boleh tukar warna dlm masa setahun, kita akan dipanggil balik masa hari bicara. isskkk..Ada member aku, kereta dia accident, customer jadi arwah, company buat apa? buat dunno je, bukan kereta kami. Penat turun naik balai ngan court, pasal waris si mati claim balik kenapa kereta sewa tak melindungi pemandu...first driver nama owner je...accident, tanggung sendiri...kalau kematian, insurance tanggung ke?

Ada lagi, kereta baru servis, breakdown pulak dekat temerloh, company bagitau suruh towing la, mcm2, depa bukan mau p amik pun, last2 kita turun repair sndiri.

Customer silap boh minyak, breakdown, gearbox kong trus, tanya company tu, dan diorang hanya bagi alamat je, kita plak yg kena pergi cari penyewa tu, tak de kat rumah, tanya jiran penyewa tu, jiran cakap penyewa tu perangai lain macam, rupanya penyewa tu budak henry gurney. Kereta tu dah hilang, aku cari2 riki2 dapat, kat bengkel kat ipoh, nak bawak keluar kereta kena bayar RM 6000 lebih, ishhhh...bayar je...keluar kereta, rupanya kereta aku dah jadi lain macam, dgn ada tirainya, dgn ada kaset jiwangnya, sport rim 18'...ishhhh, settle semua problem tu,aku amik balik tiga2 kereta aku tu, 2 aku dah let go, satu je dgn aku sekarang ni.

Kesimpulannya, selagi kereta tu nama kita, kita bertanggungjawab sepenuhnya ke atas kereta itu dan kes2 yang diceritakan tu kita kena settlekan, tak de nya company yang kita pajak tu nak bertanggungjawab walaupun ada agreement. Saman je dia minta kita kowtim dgn sarjan kat balai, tu pun kita kena pegi bayar sendiri. Saman bandaraya lagi banyak...letih oooo

Aku tak buat dah...hehhe, serik ooo

1 comment:

  1. perghhh ... baca pun dah letih . lagi lah yg melaluinya . Pengalaman yg jadi pengajaran .

    ReplyDelete