virus FIP yang bahaya kepada kucing

Hari ini aku telah dikejutkan oleh doktor bahawa kucing aku telah mengidap sejenis penyakit yg paling berbahaya buat kucing dan anjing,
Patut la keadaanye plik kurus tapi buncit sedangkan kucing aku telah pun dimandulkan.
Keadaan kucing yg mengidap fip basah bagi peringkat awal adalah spt Selera makan normal,najis juga normal,tubuh tetap aktif bermain tetapi kondisi badan kurus perut buncit.
Kata doktor kucing aku akan hidup dlm jangka masa 3 hingga 6 bulan aje lagi,dlm masa itu beliau akan merasa beransur2 sakit dan tenat.tiada ubat atau rawatan yg ada buat penyakit ini,hanya boleh melambatkan kematiannye sahaja dengan menyedut cecair yang ada dlm perut beliau,tapi aku x sanggup membiarkan dia mati begitu sahaja,terpaksa aku tidurkan(matikan) dia utk dia pergi dlm keadaan selesa.






Ini gambar sebelum dia sakit.gemok,bersih cantik nampak mcm jantan.





66 comments:

  1. Keputusan utk mematikan haiwan kesayangan aku ni telah mendapat bantahan dari pelbagai pihak,dan akhirnya aku pasrah x jadi nak tidurkan keseyangan aku ni ,akan aku jaga dia sehingga hembusan nafasnya yg terakhir

    ReplyDelete
  2. Dalam keadaan kucing aku makin tenat akhirnya aku terpaksa juga tidurkan dia.
    Harap siapa yg ada kucing memahamilah,bukan kita nak jadi tuhan tapi cuma usaha meringankan penderitaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak perlu risau... Tindakan saudara adalah betul. Orang yang bantah tu mungkin tak tahu risiko FIP.

      FIP ni bahaya. Boleh berjangkit pada kucing2 lain. Virus tu kalau dah melekat mana-mana bahagian rumah atau benda, ia boleh bertahan berminggu-minggu.

      Hukum mematikan kucing yang tidak boleh diselamatkan....

      http://kemusykilan.islamgrid.gov.my/questions/view/39949


      Saya juga telah buat put to sleep (PTS - matikan) walaupun hati rasa berat dan ada juga rasa bersalah. Tapi bila fikir risiko untuk kucing2 lain, dan kucing tu pun dah hampir tenat, badan dah mula kekuningan (hati sudah mula rosak), maka sudah sampai masanya.

      Ajal makhluk Allah tak semestinya mati dengan begitu saja. Bagi saya, PTS juga adalah takdir yang telah ditetapkan. Begitu cara untuk kucing tu mati.

      :(

      Delete
    2. terima kasih lega bila ada yang memahami,
      sedih sangat bila tengok kucing sendiri mati terkulai depan mata .
      nak dibiar lagi sedih

      Delete
    3. Sy dlm dilema kcg sy disahkan fip.. keadaan agak tenat kering dah to buncit. Patutkah sy pts? Tp adik sy xbg. Sy kata demi kebaikan semua termasuk dia. Risau kcg lain terjangkit.. dan berapa lama dia nak tanggung kesakitan.. 😿

      Delete
    4. kepada nor ashikin....
      elok la pts aja utk kebaikan semua.... kalau dibiar makin melarat makin tenat....

      Delete
  3. Mcm mana tidurkan die tu? Kucing saya nie kne fiv; kesian. Badan penuh luka. Half badan die dah rompong. Tak sanggup tengok die mcm tu. Nak bawak vet; tak boleh sebab die boleh berjangkit kat human jugak. (based on vet bgtau)

    ReplyDelete
    Replies
    1. FIV kucing tidak merbahaya kepada manusia penyakit vip hanya menyerang kucing dan anjing.
      Tiada ubat apa yg kita boleh lakukan hanya mematikan haiwan kesayangan kita tapi xtau la kalau anda tidak tergamak utk mematikannya jika anda lebih sanggup dia menanggung k3sakitan sehingga mati.

      Delete
    2. sy baru je bawah kucing yang badan penuh luka n half badan dia dah rompong.. ingat nak tolong kucing tu untuk cure dr penyakit.. tapi...
      Dr vet ckp sakitnya dah bercampur2 & ada sakit kuning jugak...takleh buat apa dan sakit dia tu boleh berjangkit pada manusia jugak. so sy tinggalkan je kat Dr vet tu .. Dr vet nak buat PTS.

      ..beli sangkar..then umpan dia masuk sangkar (pandai2 la nak buat dia masuk sangkar) then bawak g vet. Dr vet tu ckp, ada negeri yang kuatkuasa akan rampas kalo org bwk kucing yg berpenyakit mcmtu..

      Delete
    3. Sebaik2nya keja pts kucing tu supaya x memudaratkan manusia dan kesakitannye,mmg la kesian kita terpaksa tamatkan riwayatnye tp dari hidup dia derita lgpun dr vet kata pts tidak menyakitkatnya.

      Delete
    4. Saya nangis baca...kucing sy warna lebih kurang mcm kucing u...kena sporo..hampir hilang bhg hidung dia...saya tak bersedia...tp sy xsanggup pts dia...:'( :'(

      Delete
    5. Kcing sy bru kna sporo...sy sedih....bhgian bdn dia ada ulat kcik....bau bsuk...dia dh tak selera mkn ...dan dh tak brdaya....sy keliru sma ada nk mmbiarkn dia trukn hidup atau put to sleep...apa pndpt anda smua???

      Delete
    6. Kcg saya sembuh dr sporo tp skrg kena fip pula

      Delete
    7. Saya ada jual ubat sporo herbal. Ubat ini saya buat sendiri. Saya tidak boleh jamin sembuh. Tetapi jika tidak sembuh, saya akan bayar balik harga, termaduk kos pos.

      Delete
    8. Saya ada jual ubat sporo herbal. Ubat ini saya buat sendiri. Saya tidak boleh jamin sembuh. Tetapi jika tidak sembuh, saya akan bayar balik harga, termaduk kos pos.

      Delete
  4. salam bos, cara mengatasi penyakit FIP ini dgn suntikan antibiotik ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf tuan,tiada sebarang ubat atau antibiotik untuk penyakit ini,kesan ini bergantung mengikut ketahanan kucing itu sendiri sama ada cepat atau lambat

      Delete
  5. berapa harga nak pts kan kucing tu ek? kucing saya dah semakin tenat sbb fip.. xsggup tgk dia xmkn minum.. terkulai je..

    ReplyDelete
  6. nak tanye,ade ape2 petanda lagi tak untuk penyakit nie ?

    ReplyDelete
  7. Ya Allah,..
    kucing saya seperti itu..
    kurus, tak bermaya, makan pun mungkin trpksa, minum air lgsung tidak.
    sya cuba bagi dia minum air kelapa.
    dia kencing pun dah tak menentu
    sya tak sampai hati 'untuk' tidurkan dia.

    apakah yg perlu sya buat?...
    utk terus biarkn dia terseksa lagi tak sggup..sedangkn sya bekerja.

    tenangkan saya..

    ReplyDelete
  8. Kucing saya pun macam tu, doc kata hanya boleh sedut air keluar je, dah tak da rawatan lain yg boleh selamatkan dia.Tp sekarang dia memang aktif, makan pun berkilo-kilo, tak sanggupnya nak tunggu saat kucing tu sakit nazak... ��

    ReplyDelete
  9. Salam..sy nak tumpang tanya..ada x sesiapa yg tau berapa kos nk keluarkan cecair tu..kucing sy ade simtom2 yg sama..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam, kalau keluarkan cecair tu pun ia akan ada balik, kos tu mungkin x mahal cuba bawa doc dulu mana tau penyakit lain

      Delete
  10. Boleh tau x brapa kos nk sedut air tu..kucing sy ade tnda2 fip

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bergantung kepada klinik.. rm30-80

      Delete
    2. kat mana yer klinik tu....sya buat treatment sedut air tu dkat HV upm kos dia dkt rm800

      Delete
  11. kucin stray belakang rumah saya mati selepas 2 minggu lebih kurang

    kurus tapi perut buncit...fikir cacing rupanya cecair virus, mati petang tadi

    ReplyDelete
  12. alhamdulillah..
    kucing saya dulu 1bln lalu mengalami perut buncit dan badannya kurus, bulu rontok, sy kira juga karena penyakit FIP dan sudah pasrah, namun dengan sabar istri saya tetap memeliharanya dan memberi susu bayi S*M (presinutri) setiap pagi dan sekarang perutnya sudah mulai mengecil dan badannya mulai berisi lagi, bulunya pun mulai tumbuh..semoga bermanfaat , jangan pernah menyerah

    ReplyDelete
    Replies
    1. SGM Ananda presinutri 400gm

      Delete
    2. dimana nak beli susu itu yer??/

      Delete
    3. sus ape tu ??? nama susu tu ape ?? sebab kucing sy pon sama mcm tu gak

      Delete
  13. Supplement apa.klu try bg susu bayi blh tak

    ReplyDelete
    Replies
    1. makanan utk baby kucing ke, ade jual susu utk baby kucing tapi bg susu bayi pun boleh saya pernah bg same je

      Delete
  14. Nak tanya, penyakit camni berjangkit tak pada manusia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. penyakit cmni xbahaya kepada manusia tp najis kucing ni miliki virus yg merbahaya kepada fetus didalam kandungan manusia

      Delete
  15. Sedih...baru trm pggln vet jam 11 mlm..kucing sy yg br admitted ptg td...hny mampu brthn...virus dah infected lung n liver.....ohhhh tabahkanlah hati ini.

    ReplyDelete
  16. Kucing sy being suspected for having FIP. Sy tak sanggup nk tidur kan diam as dia nmpk mcm cuba gagah kan diri untuk hidup. Tp dlm rumah ade lg 6ekor kucing. Sy xnk kehilangan semua kucing sy. Tp vet ckp there is no way to prevent those virus dari tersebar ke kucing yg lain. I wish to make him happy sebelum tiba hari terakhir dia. Am i taking the right decision or not? TT.TT

    ReplyDelete
  17. utk kebaikan semua lebih baik pts, tp sebelum tu buat dia gembira, bagi semua kemahuan dia, dan utamakan dia. tp jgn lupa asingkan dengan yg lain takut nt yg lain dpt nasib yg sama.
    kucing yg hidap fip ni kalau yg dewasa mmg nampak kuat tapi keadaan makin teruk,kesian sgt2

    ReplyDelete
  18. kalau kucing kecil blh kena FIP ke

    ReplyDelete
  19. Kucing saya jalan senget...punggung dia akan rebah kekiri ke kanan bila jalan... adakah itu salah satu simtom virus ni. Tq

    ReplyDelete
  20. Kucing saya jalan senget...punggung dia akan rebah kekiri ke kanan bila jalan... adakah itu salah satu simtom virus ni. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. lebih baik bwk ke vet utk pastikan dia sakit ape.....
      dulu pun saya ada kucing jalan senget2 sbb kecacatan kekal sejak kecil

      Delete
  21. Smlm ptg kcg sy disahkan mengidap fip,allah je yg tau perasaan sy time tu..kt umh ni ada dua ekr lg kcg,agk2 berisiko utk dijangkiti x

    ReplyDelete
    Replies
    1. risiko tinggi utk berjangkit sbb kuman dia boleh tersebar melalui najis jika manusia......
      jika sesama kucing mungkin lebih berisiko.......
      kena kena asingkan yg sakit dengan yg tidak....... jgn dibuang takut nnt menjangkiti haiwan lain,pts kalau x sanggup jaga

      Delete
  22. sedih.. teringat kucing sya baru mati ja jumaat mlm sabtu lepas.. sya down sbb xdak ubat utk sakit ni.. sya tak pts sbb sya belai dia, syg dia. At least bg sya bg dia bahagia. Sya dah takot nk bela kucing.. tkot kehilangan mcm ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun dah serik nak bela sbb x sanggup kehilangan.....
      bukan senang nk jaga mcm anak sendiri kalau boleh nak bela sampai dia tua

      Delete
  23. saya juga ada kucing jantan yg sakit yang teruk, dah bawak pergi klinik tapi doktor tak tahu sakit apa, lubang hidung dia takde, paksu saya dia dengar ada org kata sapukan minyak masak yg dibuat goreng tu, lama lama hidung dia makin teruk sgt,langsung tkdw bentuk hidung, lepas tu, kaki dia semua bengkak sampai bulu dia gugur lebat,saya taktahu nak buat mcm mana, atok aaya suruh buang dekat tempat kucing dekatbpasar, tapi saya kesian sangat, boleh ke kita matikan dia dgn injection sbb adik dia pun dah kene..

    ReplyDelete
    Replies
    1. daripada buang baik matikan sbb kalau buang dikuatiri menjangkiti kucing lain dan akan mati tersiksa sbb xde siapa yang nak jaga......
      kucing yg kita bela dah jd sebahagian dari keluarga... sanggup ke dia dah sakit kita buang dia..... lebih baik jaga dia atau hapuskan kesakitan dia

      Delete
  24. Assalam , kucing saya pon jalan senget . Punggung dia akan ketepi bila berjalan. Saya ade bawa jumpa dr. Then dr sahkan dia sakit saraf .ade beberapa ubat yg doc bagi tapi masih tak baik . sistem pembuangan dia pon tak teratur . Adekah perlu biarkan dia mcm tu atau pts . Mohon pencerahan

    ReplyDelete
  25. Assalam , kucing saya pon jalan senget . Punggung dia akan ketepi bila berjalan. Saya ade bawa jumpa dr. Then dr sahkan dia sakit saraf .ade beberapa ubat yg doc bagi tapi masih tak baik . sistem pembuangan dia pon tak teratur . Adekah perlu biarkan dia mcm tu atau pts . Mohon pencerahan

    ReplyDelete
  26. Sue Ahmad

    Kucing saya demam 2 hari. bawa ke klinik, doktor bg injection. balik rumah macam dah ok..boleh mkn minum, bersih2 kan bulu. paginya jln terhuyung hayang, jatuh dari kerusi, x boleh mkn dan minum. hantar semula ke klinik, warded 2 hari untuk klinikal test. result FIP. saya blur..sepanjang hayat bela kucing x penah tau pasal sakit ni. bila bawa balik rumah, keadaan makin teruk. kena sawan, kaki tangan kejang, kepala tersentak-sentak mcm kena renjatan elektik. saya menangis depan sangkar.mata hitam bulat besar tp saya rasa dia tak nampak apa pun. Saya call vet dan maklumkan keadaan kucing tu, vet bgtau trauma di otak akibat virus. Vet boleh bg ubat sawan untuk kurangkan sawan tarik tersebut tp harapan untuk sembuh sgt tipis. Bila vet tya samada saya nk pts, saya terus meleleh air mata. Tak tau nk buat keputusan. Tp x sampi hati nk biarkan dia tersiksa lama smpi mati. Saya rasa pts yg terbaik untuk dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagi saya... tujuan pts bukan semata2 untuk lepaskan penyiksaan dia tapi lebih kepada mencegah dari virus tu berjangkit terhadap kucing dan anjing lain....
      selain itu mencegah dari menjangkiti janin jika ada wanita hamil....

      Delete
  27. 27.01.2018

    Sedih sgt..arini tpaksa bpisah dgn anak buluku Omey,dr lahir kita smbut dan melihat dia mbesar..skrg bpisah pula dlm keadaan begini..x sgup tgk dia tseksa mnahan sakit.. Maafkan ibu,tpaksa bt pts.. Gila klu kata x syg..dlm vet menangis Allah shj yg tahu..tenanglah disana..tngu ibu disana nti yer..

    Org yg mbela n mlihat masa2 spjg sakit kucing tsebut shj yg tahu..ini bkn yg kami nak tp ini antra pilihan yg sewajarnya.. Sedih tgk dia tahan sakit lama2..

    #virus sgt kejam!
    #taknak bela kucing dah.. ��

    ReplyDelete
  28. kucing saya pun jd mcm tu. tgh bertabah untuk hadapi apa jua kemungkinan. tp skrg kami usaha jaga dia sebaik mungkin. virus tu berjangkit dgn manusia x? sebab sy terlalu sayangkannya sampai bg dia msuk tdur dlm bilik.

    ReplyDelete
  29. Susu SGM Amanda presinutri 400gm tu bli kt mn yer??

    ReplyDelete
  30. Kucing ini kucing datang. Ibu kucing Bawa babynya ke rumah. Keadaanya OK mula bergurau melompat sebelum ini kemudian kami dapati badan babynya membesar macam kucing bunting. Bawa dia ke Klinik Haiwan Dr Zuk TSB Sg Buloh. Suspek FIP kena RM40 Dr Perempuan pegang nak keluar cecair. Lepas itu kucing asyik meronta ronta pergi ke Klinik BRP Animal and Suegeri. Kena RM135 kini bergantung ubat cecair dan pil

    ReplyDelete