Apakah Macau Scam

Kecanggihan teknologi masa kini, pelbagai macam taktik jenayah akan datang walaupun ia tidak sama sekali diundang.

Namun, sejak kebelakangan ini, kita sering terdengar taktik penjenayah yang menggunakan panggilan telefon untuk menipu mangsa.

Tidak dinafikan mangsa akan bulat-bulat ditipu dan ianya merupakan sejumlah angka yang besar dan tidak masuk akal.

Tapi dengan taktik si penjenayah ini yang memancing beberapa individu dengan menawarkan hadiah berupa cabutan bertuah, pakej pelancongan dan penyamaran sebagai pegawai polis atau pihak bank.

Kepada individu yang yang pernah mengalami kejadian sebegini, bolehlah rujuk di balai polis berdekatan untuk mendapatkan kesahihan dan kebenarannya. Ini penting bagi mengelakkan anda ‘berputih mata’ apabila wang anda hangus begitu sahaja.

Apa itu Macau Scam?



Sindiket didalangi oleh rakyat Taiwan dan mereka menghubungi mangsa melalui talian antarabangsa dari Hong Kong dan tempatan. Sindiket ini akan menggunakan akaun bank milik rakyat tempatan untuk mengutip wang dari mangsa. Kemudiannya, wang yang diperolehi tersebut akan dikeluarkan secara tunai sebelum dihantar ke luar negara melalui khidmat ‘money changer’ dan seumpamanya.

Modus Operandi 1 (tipu pinjaman bank)

Suspek memperdayakan mangsa dengan menyamar sebagai pegawai bank. Suspek akan menghubungi mangsa dan menyatakan bahawa nama mangsa atau butiran akaun miliknya telah digunakan untuk membuat pinjaman bank di mana mangsa dikehendaki membayar semula pinjaman yang dibuat.

Bila mangsa cuba menafikan perkara itu, suspek akan memainkan peranan dengan mengarahkan mangsa untuk menghubungi Bank Negara atau memintanya menghubungi nombor yang diberikan. Kemudian, suspek yang lain akan menghubungi mangsa dan memperkenalkan diri sebagai pegawai Bank Negara.

Suspek ini akan mengatakan bahawa akaun mangsa digunakan untuk kegiatan jenayah dan perlu disiasat.

Mangsa kemudian telah dihubungi daripada suspek ketiga yang menyamar sebagai pegawai polis daripada Jabatan Siasatan Jenayah Komersil (JSJK), Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ), Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN), Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) atau Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD).

Mangsa akan bercakap dengan individu yang menyamar sebagai pegawai polis yang kononnya menguatkan dakwaan bahawa akaun mangsa digunakan dalam kegiatan jenayah.

Suspek kemudian meyakinkan mangsa untuk memindahkan wang ke dalam akaun yang diberikan bagi mengelakkan akaun tersebut dibekukan atau dirampas.

Modus Operandi 2 (Tipu Kad Kredit)

Suspek akan menghubungi mangsa dengan menyamar sebagai pegawai bank menyatakan bahawa nama dan butiran akaun mangsa telah digunakan untuk membuat kad kredit yang didaftarakan atas nama mangsa.

Mangsa yang menafikan perkara itu telah dimaklumkan suspek cara untuk atasi perkara itu dengan menyambungkan talian ke Bank Negara.

Mangsa kemudian dihubungi suspek kedua yang berperanan sebagai pegawai Bank Negara dan telah mengarahkan amngsa memindahkan wang ke dalam akaun yang diberikan bagi tujuan keselamatan.

Suspek juga berjanji akan memulangkan wang dalam tempoh tujuh hari selepas siasatan selesai dijalankan sebelum terus menghilangkan diri.

Modus Operandi 3 (Tipu Culik Untuk Minta Wang Tebusan)

Dalam situasi ini kebanyak mangsa berusia lingkungan umur 50-an ke atas di mana suspek memperdayakan mangsa dengan menghubungi dan memberitahu bahawa anak atau ahli keluarga mangsa telah diculik.

Suspek memberitahu akan mencederakan ahli keluarga sekiranya tidak membayar wang tebusan dan usah melaporkan kepada polis. Bimbang dengan perkara itu, mangsa telah menyerahkan wang tebusan melalui satu akaun atau meletakkan wang berkenaan di tempat sunyi sebelum diambil suspek.

Setelah wang diserahkan, mangsa gagal dihubungi.

Modus Operandi 4 (Tipu Menyamar Polis Bebaskan Tahanan)

Bagi taktik ini, suspek akan menghubungi mangsa dan menyamar sebagai pegawai polis dan memaklumkan ahli keluarga mangsa telah ditahan polis berkaitan kes dadah dan sebagainya.

Jika mahu selesaikan perkara itu, mangsa diminta untuk memasukkan wang ke dalam akaun yang diberikan sebagai jaminan pembebasan.

Bagaimanapun, setelah wang dimasukkan, susupek gagal dihubungi.

Modus Operandi 5 (Tipu Cabutan Bertuah/Peraduan/Percutian)

Dalam kes ini, suspek akan mempengaruhi mangsa dengan memberitahunya telah memenangi hadiah cabutan bertuah berupa wang tunai dari Hong Kong.

Mangsa yang teruja akan diarahkan untuk membayar cukai atau yuran untuk menuntut hadiah berkenaan dengan memintanya membayar sejumlah wang melalui akaun. Namun, setelah wang dimasukkan, suspek gagal gagal menghubungi mangsa.

Dalam kes yang lain, suspek akan memberikan SMS kepada mangsa untuk menyertai pelaburan Toto Hong Kong melalui aplikasi Wechat yang menawarkan keuntungan berbentuk tanah atau wang tunai. Bagi menarik perhatian mangsa, suspek akan menggunakan gambar profil seorang wanita cantik.

Mangsa yang terpikat dengan helah itu akan memasukkan wang ke dalam akaun yang diberikan sebelum menyedari dirinya ditipu.

Modus Operandi 6 (Hadiah Pakej Pelancongan Tidak Wujud)

Mangsa akan dihubungi dengan memberitahunya telah memenangi hadiah pakej pelancongan. Bagi menebus pakej itu, suspek mengarahkan mangsa membayar wang pemprosesan dengan sejumlah amaun yang ditetapkan.

Setelah wang dimasukkan, suspek terus gagal untuk dihubungi.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersil Selangor, Senior Asisten Komisioner Mohd Sakri Arifin berkata, jika ada sesiapa yang menghubungi melalui telefon berkenaan transaksi bank atau penggunaan kad kredit, sila hubungi bank secara terus sendiri atau kunjungi bank yang berdekatan untuk kepastian.

Menurutnya, usah sesekali hubungi semula nombor telefon yang diberikan kononnya untuk pengesahan bank atau polis.

“Selain itu, orang ramai juga dinasihatkan agar tidak terburu-buru tanpa soal periksa dan usah mudah terpedaya dengan janji yang diberikan.

“Bagi kes menyamar sebagai anggota polis dengan meminta wang, orang ramai diminta untuk berkunjung ke balai polis berhampiran untuk pengesahan dan jangan sesekali bersetuju walaupun untuk kepentingan ahli keluarga terdekat.

“Kategori mangsa bagi kes penyamaran polis ini lingkungan 50 hingga 70 tahun di mana mereka lebih risaukan kepentingan keluarga dan anak-anak yang menyebabkan mereka mudah terpedaya untuk melakukan transaksi bank,” katanya.

Tambahnya, bagi kes pelaburan pula, usah mudah terpengaruh dengan rupa paras cantik dan siasat perkara itu dahulu sebelum membuat sebarang tindakan.

Selain itu, jika ada terima mesej atau panggilan telefon berkaitan penyalahgunaan nama bagi kad kredit atau pinjaman wang usah layan.

“Orang ramai yang menerima panggilan sebegini perlulah semak dahulu dengan pihak bank untuk kepastian,” katanya.

Dalam pada itu, Sakri turut menegaskan agar orang ramai mahupun pengguna laman sosial agar tidak terlalu menonjol dengan mendedahkan butiran peribadi bagi mengelakkan ia disalahgunakan oleh pihak tidak bertanggungjawab.

STATISTIK KES MACAU SCAM DI SELANGOR

TAHUN 2016 2017 (JAN-MAC)

JUMLAH KES 237 89

JUMLAH KERUGIAN (RM) 17,828,279.95 2,917,027

Kalau anak macam EX ibunya.






Di kalangan penternak, mereka percaya yang baka terbaik dihasilkan dengan binatang betina yang belum pernah mengadakan hubungan.

Sekarang para pengkaji di Australia mula melihat bukti2 saintifik di sebalik pemikiran ini.

Baka dari betina yang pernah berhubungan akan mengandungi kesan2 dan sifat2 daripada pasangan jantan sebelumya, sekalipun pasangan jantan yang awal itu tidak menyebabkannya bunting.

Teori ini dinamakan telegony dan terbukti di dalam makmal dengan lalat. Kajian terhadap manusia belum lagi dijalankan tetapi kesan yang sama mungkin berlaku.

Jadi kalau pasangan wanita anda pernah mengadakan hubungan sebelum kamu, ada kemungkinan ciri2 pasangan lamanya muncul dalam zuriat kamu.

How Previous Sexual Partners Affect Offspring


TIME Health

For more, visit TIME Health.


It’s a long-held belief among animal breeders that pure-bred progeny are best produced by females who have never mated before. Call it puritanical or ridiculous, but in breeding, it’s been a long-standing practice—even though there has never been much science to back it up. Now, however, researchers at University of New South Wales in Australia believe they may finally have some evidence to give that notion some scientific support.

Working with flies, Angela Crean, a research fellow at the evolution and ecology research center, picked up on her mentor’s work of looking at how male factors can influence offspring outside of the DNA in his semen.


“The genetic tests showed that even though the second male fertilized the eggs, the offsprings’ size was determine by the condition of the first male,” she says of her findings, published in the journal Ecology Letters. “The cool thing is that the non-genetic effects we are seeing are not necessarily tied to the fertilization itself.”

Cool, or really disturbing. The implications of the study are that any mates a female has had may leave some legacy—in the form of physical or other traits that are carried in the semen (but not the DNA-containing sperm)—that could show up in her future offspring with another mate.

While there’s a growing body of work showing that a mother’s diet, her smoking status, and other lifestyle habits can have an influence on her offspring, the data on similar factors on the father’s side is just emerging. With flies it’s known, for example, that males who eat a maggot-rich diet while they’re mere larvae, develop into larger than average adults, and on top of that, sire larger than average offspring as well. Males fed a meager maggot diet tend to be smaller have have smaller progeny.

Eager to learn how this was happening, Crean conducted a series of mating experiments with female flies when their eggs were immature. At that stage, the eggs are more receptive to absorbing factors in semen, but because they aren’t fully developed, they can’t be fertilized and won’t result in baby flies. When she and her colleagues “mated” these females with males who were larger, then allowed the females to actually mate with smaller males once they were mature, the offspring turned out to be large, just like the first males the females had sexual contact with. Genetically, they were the offspring of the second, smaller male, but physically, they resembled the larger males.

The same was true when they reversed the experiment and first exposed the females to smaller flies and then mated them with the larger ones.

To be sure that there was indeed due to something in the semen, Crean repeated the studies with an unfortunate group of male flies who had their genitalia glued down so they could not pass on any semen during their encounters. (“It’s horrifying but seemed nicer than cutting them off,” she says.) When these males, both large and small, were the first “mates” for females, their size did not have an effect on the offspring when the female mated with her second mate and had offspring. In other words, those offspring were large if the second male was large, and small if the second male was small.

Crean says the idea of a female’s previous mates having an effect on their offspring isn’t unheard of. In fact, this very idea, called telegony, was proposed by ancient scholars such as Aristotle but dismissed with the advent of genetics. But new findings about epigenetics — how our behaviors, such as diet, smoking and drinking — can affect our genes and how those changes can be passed on, make the idea of such non-genetic inheritance possible. “This could be seen as a maternal effect [such as diet or smoking] where the mother’s environment are her previous mating partners,” she says. “We have to realize that it’s not just DNA that gets passed on. It opens up the opportunity for all these other pathways that we had excluded.”

And while flies aren’t people, what are the chances that the same phenomenon is occurring in human reproduction? “It’s something we definitely don’t want to speculate about yet with humans,” she says. “There is no direct scientific evidence for that at all.” At least, for now.

Menuju alam rumah tangga


Kurangnya persediaan untuk menjadi pasangan yang bertanggungjawab menjadi punca utama sesebuah rumahtangga menghadapi masalah dan konflik. Oleh kerana itu pasangan yang ingin mendirikan rumahtangga disarankan supaya melengkapkan diri dengan asas-asas perkahwinan yang mantap. Memahami tujuan dan harapan perkahwinan serta mematuhi tatasusila pertunangan yang dapat menjamin rumahtangga yang bahagia dan berkekalan.

• Tingkatkan pemahaman dan penghayatan konsep perkahwinan dan kekeluargaan
• Mengenalpasti persediaan dan bimbingan sebelum berumahtangga
• Memupuk nilai murni dan memelihara adab tatasusila di alam pertunangan

Erti perkahwinan

• Perkongsian hidup yang disahkan oleh agama dan perundangan negara
• Suatu amanah yang disertai dengan tanggungjawab

Tujuan perkahwinan

• Memenuhi tuntutan agama
• Sebagai tanda komitmen terhadap pasangan
• Memenuhi keperluan biologi
• Mendapat zuriat yang sah dan mengelakkan tohmahan
• Mengelakkan maksiat

1. Persediaan Minda dan Kerohanian.

Pasangan yang ingin berkahwin perlu bersedia secara minda melalui dan juga memikul tanggungjawab sebagai suami/isteri.Setiap pasangan juga perlu bersifat matang. Banyakkan membaca dan berkongsi pengalaman dengan mereka yang telah melalui alam rumahtangga tentang cara-cara mengatasi masalah. Jangan cepat melenting. Ia mungkin membawa padah. Dan juga hendaklah mempunyai pengetahuan dan kemahiran dalam menguruskan hal ehwal rumahtangga. Soal hukum-hakam dan ilmu agama amatlah penting,begitu juga dengan kemahiran berkomunikasi,menguruskan sumber (masa,wang dan tenaga) dan kemahiran mengatasi tekanan.

• Bersedia untuk berumahtangga
• Bersedia memikul tanggungjawab
• Berkemahiran berkeluarga

2. Persediaan Fizikal

Bakal pasangan perlu bebas daripada sebarang penyakit berjangkit. Kesihatan yang baik akan membolehkan pasangan hidup bahagia dan dapat melaksanakan tanggungjawab dengan sempurna.Dan juga bakal pasangan hendaklah memiliki kemampuan seksual.Ia amat penting dalam menjamin kebahagiaan sesebuah rumahtangga.Ia juga merupakan faktor utama bagi membolehkan pasangan mendapatkan zuriat. Kematangan fizikal pula penting terutama bakal isteri yang inginkan anak sebaik sahaja berkahwin. Bagi seorang wanita,mengandung pada umur kurang 18 tahun adalah tidak digalakkan,kerana pada umur tersebut tubuh badan wanita itu sedang membesar dan belum bersedia untuk mengalami perubahan-perubahan fizikal dan fisiologikal semasa mengandung.Umur yang ideal bagi wanita untuk menjadi seorang ibu ialah antara 20-30 tahun.

• Umur yang sesuai
• Sihat fizikal
• Digalakkan pemeriksaan kesihatan
• Ketrampilan diri

3. Persediaan Kewangan

Tugas dan tanggungjawab utama suami ialah memberi nafkah kepada isteri mengikut kadar kemampuannya.Sebarang sumbangan daripada isteri berhubung dengan perbelanjaan rumahtangga adalah merupakan sedekah daripada isteri.

• Kemampuan kewangan
• Kemahiran pengurusan kewangan

4. Persediaan Sosial

Perkahwinan membawa kepada perubahan peranan ke atas kedua-dua pihak. Contohnya mereka yang berumahtangga kini mempunyai hubungan sosial dengan mertua dan saudara mara pasangan.Oleh itu bakal pasangan perlu memastikan diri masing-masing untuk menerima segala nasihat dan tunjuk ajar daripada mentua masing-masing. Ini termasuklah gaya hidup dan pergaulan.

• Penyesuaian dengan pasangan
• Penyesuaian dengan keluarga dan mertua
• Penyesuaian dengan jiran
• Penyesuaian dengan rakan-rakan

5. Persediaan Spiritual

• Pengetahuan agama
• Penghayatan agama
• Perubahan akhlak


Penanggal :Mitos & Lagenda ASEAN

Penanggal

Penanggalan merujuk kepada sejenis makhluk halus, kemungkinannya dari golongan jin/shaitan, yang dipelihara oleh seseorang, biasanya wanita, bagi tujuan memelihara harta dan memudaratkan musuh. Pemeliharaan makhluk halus ini dikenali sebagai saka. Hantu penanggalan dipercayai diberi makan darah daripada ibu yang mengandung / baru melahirkan anak oleh tuannya.




Hantu penanggalan dikatakan membolehkan tuannya mampu menjelma sebagai sejenis makhluk berkepala dengan urat perut yang bercahaya dan terbang mencari mangsa. Penanggalan akan terbang kerumah yang dikenal pasti mempunyai wanita yang baru bersalin dan kemudiannya akan mengambil peluang untuk menyerang dan menghisap darah mangsa apabila mangsa leka.

Cara menghalang gangguan Penanggalan dikatakan dengan cara meletakkan daun berduri, seperti daun mengkuang, di bawah rumah ibu yang baru bersalin. Ini dikatakan kerana hantu Penanggalan takut menghampiri rumah yang berduri kerana bimbangkan tali perut mereka tersangkut pada duri tersebut.

Lawak:alasan menolak pakai helmet

Lawak
Beberapa alasan jika ditahan polis ketika tidak pakai helmet...



1. Helmet sebagai teori konspirasi.- Halmet adalah satu Konspirasi jahat Zionisme yang mana bahan dalam helmet boleh membuatkan kepala jadi berat, dan telinga menjadi tuli, maka senanglah yahudi nak menakluk orang islam.

2. Helmet itu bahaya ‘doktor alternative’ cakap Halmet tak organik, kena guna daun-daun kayu sebagai penutup kepala.

3. Halmet ni konspirasi penjual Halmet, mula mula mereka cipta jalan raya agar motor bergerak laju, lepas tu mereka jual Halmet untuk cegah kematian, padahal nak kaut keuntungan, ini semua jarum sulit yang melemahkan ummat islam..

4. Islam agama yang sempurna, Helmet haram sebab menyerupai orang kapir, siapa menyerupai orang kapir maka akan masuk neraka. Lagipun, jika betul Halmet boleh kurangkan kadar kematian jalan raya, kenapa zaman Nabi dulu Tuhan tak turunkan wahyu suruh guna Halmet, cukup kain serban sebagai pegangan.

5. Helmet haram sebab ustaz naik motor pakai serban, kita kena ikut ustaz, Nabi dulu naik unta mana pakai helmet? Bidaah!

6. Tolak Helmet kerana ada benda kotor. Besi kancing Helmet di buat dari besi yang tertimbus dengan tahi. Helmet juga haram kerana ada babi. Dalam selaput helmet ada tulang babi! Walaupun bukan semua halmet ada selaput babi dan benda kotor, tapi saya tolak semua jenis halmet dan berserah pada Tuhan sahaja waktu memandu.

7. Tolak Helmet sebab ramai yang jugak yang mati waktu eksiden. Anak saya pergi Sekolah tak pakai Helmet, ok jer, dah setahun berulang ke sekolah, anak jiran yang pakai helmet baru ni jatuh, lutut dan siku cedera. so sia sia sahaja pakai helmet.

8.Tolak Helmet sebab kepala saya keras macam batu, tak akan mati walau macam mana terantukpun, lagipun mati ni sebab Tuhan yang matikan, bukan sebab tak pakai helmet.

9. Tolak Helmet sebab orang yang jual helmet pun ada yang tak pakai helmet waktu naik motor.

10. Tolak helmet sebab ada kesan sampingan seperti rambut senget, kepala gatal, dan tudung berkedut-
Woha!

Pohon Gharqad,Pohon pelindung Yahudi

Tidak akan terjadi hari kiamat, sehingga muslimin memerangi Yahudi. Orang-orang Islam membunuh Yahudi sampai Yahudi bersembunyi di balik batu dan pohon. Namun batu atau pohon berkata, "Wahai muslim, wahai hamba Allah, inilah Yahudi di belakangku, kemarilah dan bunuh saja. Kecuali pohon Gharqad (yang tidak demikian), kerana termasuk pohon Yahudi." (HR Muslim dalam Shahih Jami 'As-shaghir no. 7427) Hadis di atas dari segi kekuatan sanadnya termasuk hadits shahih tanpa perbezaan pendapat. Dan termasuk dari tanda-tanda kenabian Rasulullah SAW yang berkaitan dengan mukjizat berkenaan peristiwa yang akan terjadi di masa yang akan datang. Namun ada yang perkara yang kurang kita sedari selama ini. Iaitu bahawa hadis ini baru terasa relevan di zaman sekarang ini saja. Sepanjang 14 abad lamanya, setiap orang yang membaca hadis ini di zamanya, akan sedikit berkerut kening. Mengapa? Sebab di masa mereka hidup, sejarah Yahudi tidak seperti sekarang. Mereka belum lagi menjadi sebuah "negara" super power. Keangkuran Yahudi dengan negara Israelnya belum pernah berlaku sepanjang 14 abad lalu. Keberadaannya baru muncul di abad 20 ini atau abad 14 hijrah. Orang Yahudi sepanjang sejarah Islam, selalu berada di bawah perlindungan negeri-negeri Islam. Komuniti Yahudi selalu dimusuhi oleh semua bangsa dan negara sepanjang sejarah. Orang Yahudi pernah diseksa oleh Nazi Jerman di zaman Hitler. Hampir tidak ada tempat untuk Yahudi kecuali di dalam negeria Islam. Mereka hidup aman semas tinggal di wilayah khilafah Islam, kerana undang-undang Islam melarang memerangi ahlu zimmah (kafir zimmi). Salah satu penguasa yang anti Yahudi adalah Sepanyol Kristian. Ketika Sepanyol dikuasai rejim Katolik, bukan hanya umat Islam yang diusir, tetapi juga kalangan Yahudi. Tidak ada satu pun tanah di dunia ini yang mahu menampung bangsa ini, kecuali penguasa muslim Turki Uthmaniyah. Maka selama 14 abad lalu, hadis ini cukup menghairankan umat Islam. Bagaimana mungkin umat Islam yang selama ini melindungi bangsa Yahudi serta mengharamkan darah mereka, lantaran mereka termasuk ahlu zimmah, tiba-tiba akan memerangi Yahudi sampai mati. Bahkan batu dan pohon akan memerintahkan umat Islam untuk membunuh mereka juga. Teka-teki hadis ini baru terjawab pada tahun 1948, ketika masyarakat Yahudi dunia melakukan pencerobohan dan menjajah sebuah negera Islam merdeka, Palestin. Pada tahun 1967 semakin jelas lagi hadis ini, kerana ternyata komuniti Yahudi yang selama 14 abad hidup di bawah perlindungan, asuhan dan kerahiman umat Islam, tiba-tiba berubah menjadi serigala liar yang mengakibatkan perang Arab-Israel. Barulah di masa sekarang ini hadis ini menjadi lebih bererti, setelah terbongkarnya misteri. Ternyata Yahudi yang selama ini hidup di bawah asuhan dan kasih sayang umat Islam, tiba-tiba menjadi makhluk buas pembunuh nyawa. Dan menarik untuk diperhatikan, bahawa Yahudi sudah mempersiapkan apa yang mereka dapat di masa sekarang ini sejak sekian lama. Bahkan ada yang mengatakan sejak beribu-ribu tahun yang lalu. Konon terbentuknya negara-negara super power, penjajahan barat atas dunia timur, naiknya para pegawai masing-masing di negara kuasa besar, semua tidak terlepas dari sinario mereka. British di masa lalu dan Amerika di masa sekarang, tidak lain hanyalah alat yang disiapkan untuk mewujudkan cita-cita pembentukan Israel. Kerana itu mustahil meminta Amerika untuk menekan Israel agar menghentikan serangan mereka ke negeri Islam. Adanya hak veto di PBB semakin membuktikan bahawa PBB pun termasuk bahagian dari alat yang dicipta oleh mereka. Kepastian Kekalahan Yahudi Selain misteri hadis ini di abad 14 hijrah, hadis ini sangat tegas menyebutkan kepastian kehancuran bangsa pengingkar Allah dan nabi ini. Bahkan pohon dan batu pun akan ikut membantu umat Islam dalam menumpaskan mereka. Kerana itu, hadis ini juga menjadi penghibur derita, pelipur lara dan penjanaan harapan buat umat Islam yang sempat merasakan kebengisan Yahudi secara lebih nyata. Bahawasanya Israel yang bukan manusia itu pasti akan dikalahkan, mati kutu dan mati. Ini adalah sebuah kepastian, kerana yang berkata bukan sebarang orang. Yang berkata adalah seorang yang paling dekat kepada Allah SWT, iaitu Nabi Muhammad SAW. Yang menarik juga, di dalam hadis ini Rasulullah SAW menyebutkan sebuah nama pohon, iaitu Gharqad. Pohon ini milik Yahudi, sehingga kalau ada Yahudi sembunyi di baliknya dari kejaran umat Islam, pokok ini tidak akan berbicara. Sebaliknya, pokok ini akan melindungi Yahudi, kerana pokok ini milik mereka. __________________