Orang gila dan seketul emas

Geng,

Apa khabar semua...?? Lama aku tak menulis kat sini
Tadi gi melaka..then berhenti makan jap di rnr rembia..jalan lama melaka to alor gajah.
Parking keta..terus menuju ke gerai tepi parking.

Aku ambil nasi puteh..lauk asam pedas ikan kembong.. (tak sedap..)
Sambil makan aku perhatikan sorang pakcik yang dari tadi duk perhatikan aku..
Dia berdiri tepi longkang sebelah sana..mulutnya tak henti bercakap..tangan dia asyik tunjuk langit je..kadang2 tangan dia mcm marahkan seseorang..kompom orang giler ni..bisik hati aku..






Aku tak jemu memerhatikan tingkah laku pakcik tu..kesian dia..bercakap penuh semangat..mcm seorang guru sedang mengajar mathematik yg anak murid nya tak paham..
Hati aku mula runtun..kesian..bapak siapa ni ya..timbul hati nak ajak dia makan..mungkin pakcik tu lapar..tapi..ialah..siapa berani nak ajak org giler makan sama..kena pikir habis beb..

Aku masih melihat keletah pakcik tu..hinggalah satu ketika..aku tercekik tulang ikan kembong..smpai sekarang tulang tu duk melekat kat tekak aku ni..sakit telan air liur..

Ok..aku dah habis makan..nak bergerak balik dah..timbul dihati nak bagi pakcik tu duit..boleh lah pakcik tu makan nasi..kesian dia..mesti dia lapar..penat bercakap..

Aku masuk keta..aku gostan..dan aku berhenti betul betul sebelah dia..aku bagi dia duit..meloncat dia suka (wah..org gila pun kenal duit ya..)..sambil berulang kali ucapkan terima kasih kat aku..terima kasih tuan...terima kasih tuan..

Aku sempat bersembang jap dgn pakcik tu..tp aku kena beredar cpt coz belakang ada keta nak lalu..berikut ialah conversation aku dgn pakcik tu..

Aku : Pakcik cakap apa tadi..bercerita dengan penuh semangat tadi..
Pakcik : Tak de apa..macam ni..dunia ni banyak belang belang lah..
Aku: Apa yang belang belang tu pakcik..?
Pakcik : Tak tau lah..nampak mcm terang belang belang..sebenarnya kat sini byk emas..tapi ramai yg tak tau..nanti kalau tuan datang lagi..saya akan tunjukkan tempat tu..
Aku : Ya pakcik..? Betul ke byk emas tu..kat mana tmptnya..?
Pakcik : Memang banyak..ni saya dah ambil seketul (sambil dia seluk poket nak tunjuk kat aku..)
Aku : Nak pecah muka aku tahan gelak..dia tunjuk kat aku seketul batu grewel warna kuning..batu tepi jalan tu..
Pakcik : Emas ni bagus ni..ada banyak lagi yg tak sempat di kutip..baru dapat seketul je..
Aku : Ok pakcik..saya jalan dulu ya.. ( sbb keta belakang dah tunggu lama..)
Pakcik : Ok..ok..tkasih tuan..nanti datang lagi..saya tunjuk tempat emas tu ya..
Aku : Ok pakcik..terus berlalu pergi. .

Sekarang aku tak tau..nak gelak ke nak sedih..hati bercampur baur..kesian pakcik tu..dah jumpa emas seketul rupanya..patut le dia asyik bercakap je..

Dipertengahan jalan baru aku teringat..patut aku tanya pakcik tu mana MH370 sekarang..
mana lah tau kupasan dia lebih menarik..berbanding dengan sorang pakcik tu yang pakai suit bertali leher bagai. .duk atas tikar sambil pegang buah kelapa ngan dayung sampan..
Siapa lebih giler..? Pakcik ni atau orang giler terhormat tu..??

Hehe..dunia...dunia..

Jumpa lagi geng...adios..

No comments:

Post a Comment