Antara Korang Sedar Atau Tak





Antara korang sedar atau tidak
Ini adalah perkara2 yg wujud yg tak pernah/jarang kita fikirkan masa berlaku sesuatu kejadian.. 
yg x betul tolong betulkan.. aku dapat pun dr sumber2 dan ada yg pernah aku praktik.. bukan copy paste dr mana2 blog. 


1. Kalau kereta korang rosak atau tayar pancit. Korang kena call PLUS utk tarik kereta korang keluar dari lebuhraya dan ianya FREE OF CHARGE. Dan kalau berlaku di luar lebuhraya, korang boleh call pihak insurance. cek polisi korang dan tgk apa insurance cover. contoh cam aku guna kurnia insuran tayar kereta pancit, bateri kereta kong sebab terbuka lampu.. semua tu aku x perlu susah payah tukar tayar sebab korang boleh suruh technician dari insuran korang datang buatkan tu semua.. tak deduct NCB pun dan FREE OF CHARGE. Termasuk kalau kereta korang rosak nk minta tow kereta korang ke workshop pilihan insuran atau workshop pilihan korang.. korang leh suruh insuran tow kereta korang.. cam insuran aku tow 30km FREE dan 1km = RM1 utk 30km berikutnya.. Tak payah korang kena tipu atau kena charge oleh lori2 tow yg cekik darah.. Insuran korang byr tetiap tahun tu bukan hanya cover eksident je.. so gunakanlah..

2. Memalam kat kawasan umah korang ada bebudak lepak? korang takut? jgn jadi sengal dgn duk diam je.. korang boleh call balai polis berhampiran, dan polis akan datang buat rondaan.. tak perlu korang keluar rumah halau budak2 tu. just call polis, polis akan datang.. korang duk diam dlm rumah xyah keluar.. bende ni aku slalu buat..

3. Anda nak pergi bank nak depositkan duit sales atau company tapi takut ada org ekor atau samun? tak perlu ramai2..korang boleh call polis eskort korang sampai ke bank dan perkhidmatan itu percuma.. dari korang maki hamun polis.. gunakan khidmat dia sebab diaorang dibayar gaji utk pastikan keselamatan korang. 

4. Kalau korang bergaduh.. pastikan musuh korang pukul korang dulu dan pastikan korang bawak saksi yg nampak musuh anda pukul anda dulu sebab walaupun musuh anda dibelasah oleh anda balik sampai separuh nyawa sekalipun.. korang boleh menang kes dengan alasan korang cuba mempertahankan diri sendiri. Member kawan aku keja lawyer tu yg bgtau... 

5. Ini sumber dari membe aku lawyer bgtau.. andainya korang terogol perempuan dan perempuan tu nak dakwa korang kat mahkamah. korang boleh guna lawyer untuk menang kes dengan alasan korang rogol sebab tak tahan tengok perempuan tu seksi. Jadi salah perempuan tu. Well nampak macam x betul tapi itulah fakta dan its true..

6. Kepada yg ada anak kecik. Korang da ambik insuran utk anak korang? Tahukah korang dengan boleh claim insuran wad @ elaun poket sehingga rm800 utk satu malam di hospital pakar? ini nampak cam iklan tapi sebab benda ni legal dan bukan scam jadi aku share kat korang.. leh cari DanielAriffin kat cg ni.. sbb aku da ambik.

7. 99.99% nahas udara kapal terbang tidak ada 1 penumpang pun selamat. Jadi jgn lupa mengucap dan niat yg baik2 semasa menaiki kapal terbang. Sad but true.

ini antara yg aku ingat stakat ni.. apa2 tambahan boleh post supaya kita sedar atau tidak perkara2 yg tak terlintas di fikiran kita semasa berlaku sesuatu.

1 comment: