Kaitan Tempoh Pinjaman Kereta, PL dan kelangsungan Proton


Atas desakan pembangkang dan desakan rakyat sendiri supaya menurunkan harga kereta krn didapati mahal berbanding dengan pasaran di luar negara, nak tak nak KERAjaan malaysia tpaksa mengikut kemahuan rakyat dgn menurunkan harga kereta scr bperingkat.. namun..


sy dapati untuk melindungi kepentingan syarikat kereta tempatan iaitu Proton dan Perodua, KERAjaan terpaksa mengawal jenis-jenis kereta yang mampu dibeli mengikut kelas pendapatan masing-masing dengan cara halus.. (mcm mana tu?)

Pernahkah anda terfikir knp Personal Loan dikurangkan tenure dari 20 tahun kpd 10 tahun? dan rumors menyatakan jg loan kereta akan dikurangkan tempoh pembiayaan dari 9 tahun ke 7 tahun? apakah reason disebalik hal ini?

Itulah yang dikatakan pengawalan secara halus oleh kerajaan malaysia. sekiranya kerajaan tidak bertindak demikian, maka bilamana harga kereta import menjadi lebih murah, kuasa membeli rakyat akan lebih tinggi dan semestinya kereta import akan menjadi pilihan berbanding kereta berjenama Proton.

Pengurangan tempoh pinjaman untuk peribadi dan kereta sgt berkait rapat dgn hal ini bg memastikan kelangsungan kereta buatan Malaysia. namun, perkara ini sgt menjejaskan bg mereka yg ingin mbuat pinjaman utk hal2 yang laen..



No comments:

Post a Comment