Stesen Janakuasa Elektrik yang pelik

Stesen kuasa hidroelektrik biasanya terletak berhampiran sumber air, atau kepada sumber itu sendiri, seperti empangan di sungai-sungai. Tetapi Stesen Janakuasa Hidroelektrik TAUM SAUK terletak lebih 80 kilometer dari sumber air terdekat - Sungai Mississippi.

Dibina di atas pergunungan St Francois, Wilayah Ozarks, Missouri, kira-kira 140 km ke selatan St Louis berhampiran Lesterville, Missouri, TAUM SAUK adalah Stesen Janakuasa Hidroelektrik penyimpanan boleh pam yang direka untuk membantu memenuhi permintaan kuasa puncak pada siang hari.






















Sepanjang tempoh permintaan elektrik yang tinggi, air yang disimpan di dalam takungan berbentuk buah pinggang di atas Gunung Proffit dikeluarkan melalui turbin ke dalam takungan yang lebih rendah, dua kilometer dari situ.

Pada waktu malam, apabila permintaan elektrik yang rendah, tenaga elektrik yang berlebihan boleh didapati di grid kuasa digunakan untuk mengepam air kembali ke puncak gunung itu. Pada dasarnya, loji kuasa berfungsi seperti 'bateri' yang besar, menyimpan kuasa yang berlebihan sehingga ia diperlukan.

Dibina pada 1960, mula digunakan pada 1963, TAUM SAUK pernah mengalami tragedi pada 2005, apabila ianya pecah dan melimpahkan 4 juta kubik air dalam hanya 12 minit. Akibat peristiwa tersebut, TAUM SAUK ditutup untuk pembaikan serta menguatkan strukturnya selama 4 tahun.








No comments:

Post a Comment