Patutkan Kerajaan Membenarkan Pemilikan Senjata Api di Malaysia (macam di USA)?

Patutkan Kerajaan Membenarkan Pemilikan Senjata Api di Malaysia (macam di USA)? [/B]

Saja bukak topik ni. Memang benar kebelakangan ni banyak kes jenayah pembunuhan dan rompakan menggunakan senjata api.
Walaupun di Malaysia, hukuman memiliki senjata api amat berat, tapi itu tidak menghalang golongan penjenayah memiliki senjata api secara haram.

Persoalannya, adakah patut dibenarkan senjata api dijual dan dibenarkan pemilikan oleh orang awam dengan syarat-syarat yang lebih longgar?




Sebab:


1. Islam tak larang pun umat dia memiliki senjata seperti pedang, panah pada zaman dahulu. Pada zaman tu, pedang dan panah ni macam pistol la sekarang ni, untuk tujuan mempertahankan diri. TIdak bercanggah pun dengan syarak

2. Hak untuk orang awam mempertahankan diri. Bagaimana orang awam nak mempertahankan diri daripada golongan penjenayah yang memiliki senjata api secara tidak sah? Orang awam biasa tidak ada advantage langsung bila berdepan penjenayah.

3. Jika berlaku peperangan atau rusuhan kaum atau sebagainya. Katakan satu pihak memiliki senjata api. Apakah peluang satu pihak yang tidak langsung mempunyai senjata api?

4. Senjata api tidak boleh disalahkan atas kadar peningkatan jenayah. Jenayah tetap tinggi walaupun senjata api secara umumnya dihadkan penggunaannya di Malaysia.

No comments:

Post a Comment